CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, August 5, 2009

Kenangan Lata Jarum.........


Assalamualaikum......
huhuhuhu, dah dekat seminggu rasanya tak tulis apa2...
emm, memandangkan aku baru balik dari fieldwork untuk sains tanih dekat lata Jarum, Raub, Pahang, nak ar berkongsi sedikit kenangan aku kat sana...
memang sesungguhnya banyak benda yang dah berlaku kat sana dalam masa hanya tiga hari kitrg dekat sana...
kami gerak dari banggunan Biologi FST tepat pukul 3.30 ptg....
perjalanan ke sana mengambil masa 4 jam jugak ar, sebab kami sampai sana lebih kurang pukul 8 malam.... memang satu perjalanan yang panjang dan menarik...
keindahan alam sekeliling memang menarik perhatian aku, sebab aku memang sangat suka tengok keindahan bumi hijau nih....
ditambah dengan hujan renyai2 ketika tu, memang sangat cantik....
sampai disana, kitrg dah dapat tengok air terjun yang masih cantik, jernih, dan tidak diganggu..
tetapi kami ditempatkan di dalam satu rumah yang agak tidak selesa ar...
tapi aku bersyukur jerk sebab ada gak tempat tido daripada kene tido dalam khemah..
sebenarnya, kajian yang kitrg buat takde ar banyak mana pun, dah hbs tuh, pe lagi suma berendam dalam sungai yg cantik dan sangat sejuk tu ar....
nih, mende nih ar yang aku nak ceritakan....
hari kedua kitrg kat sana.... lepas jerk hbs part2 keje yg perlu kitrg buat...
kitrg pun mintak ar kebenaran untuk turun mandi sungai...
setelah dapat kebenaran, dusshhh, terus masuk sungai....
kegembiraan yang aku rasai mula2 tuh tibe2 bertukar satu trauma pada aku...
aku hampir2 lemas dalam sungai tuh...
mula2 memang kitrg mandi dekat kawasan yang sampai kaki ni nak berpijak...
tetapi lepas tu, ada ar beberapa org kekawan se'kos' kitrg yg ajak duduk kat bahagian bawah air terjun tuh... mula2 rasa takut jugak.. tapi kitrg try jugak nak pegi...
kitrg masa tuh berempat dan bergantung pada satu pelampung...(kitrg pinjam dr sorg budak kat sana), dengan yakin dan takut2 gak jalan ar ke air terjun tu..
nak dijadika cerita, aku adalah org pertama yg sampai kat batu tepi air terjun tu...
tapi nasib aku tak berapa baik, batu yg aku pijak tu sangat licin dan arus oub agak deras...
dengan tetiba aku dibawak arus deras tuh kebahagian yang agak dalam dan memg kitrg tak dibenarkan mandi kat kawasan tuh...
masa tu tangan aku yang bergantung kat pelampung tu terlepas, tapi aku sempat pegang baju kawan aku yg masih lagi pegang kat pelampung tuh....
memang tak dapat dibayangkan keadaan aku masa tu, dengan kaki aku yg tak dapat rasa lagi pasir kat dasar, aku tenggelam dalam air tuh, berapa bnyk air yg aku dah telan pun aku tak tau..
menurut kata sorg kawan aku yg ada kat tebing masa tu, suma org dah kalut.....
abg yg menjaga kitrg tu dah bersedia je nak terjun sebab aku dah mula tenggelam timbul...
tapi, thanks kat kekawan aku yg kat pelampung tu, diorg usaha gak selamatkan aku..
jiha sempat tarik tudung aku, dan alhamdulillah aku sempat tahan kepala aku pada butang tudung, dan dia dapat tarik aku keatas smula...
dan ikin, usaha sekeras2nya menarik kitrg semua yang ada kat pelampun tu kebahagian yang kitrg dapat berpijak semula.... memg aku sangat takut waktu tu..
masa dalam air, memag mati jer yg aku pikir.... baru tau mcm mana perasaan org yg lemas..
lepas tu memg kepala aku, hidung, kaki, suma sakit.....
memang aku terus naik duk kat tepi jer, menggigil, sejuk dan terkejut...
tapi perkara tu memg jadi bahan ar kat sana, memalukan jer... suma org bahan2 aku...
hehehehehe, dah ar sebelum tu hp aku dah tenggelam dalam air sungai, pastuh tuan hp plak yang tenggelam.. huhuhuhuhu...
tapi, alhamdulillah aku masih lagi bernafas dan thanks to all my friends......

0 comments: